FAQ

Vanliga frågor

När får jag pengarna?

Efter godkänd kreditbedömning görs överföringen på hela det belopp du sökt direkt från oss. Till de flesta banker har vi direktutbetalning, däribland Swedbank, Handelsbanken, SEB, Danske Bank, Nordea med flera.

Kreditbedömningen tar normalt sett mellan 0 - 2 arbetsdagar.

Hur tar ni kreditupplysning?

Vi inhämtar kreditupplysning via UC i samband med ansökan om kontokredit. Vid ansökningar om uttag och/eller höjningar av limit kan vi komma att ta en kreditupplysning.

Ansöker du via en låneförmedlare tar låneförmedlaren en UC som vi sedan tar del av, det blir inte ytterligare en upplysning.

Vilka öppettider har ni?

Våra öppettider hittar du under Kontakta oss. Kom ihåg att du alltid kan ansöka om en kredit, dygnet runt. Vänligen notera att kreditbedömningen kan ta upp till 2 bankdagar beroende på om någon form av komplettering behövs.

Mina Sidor

När får jag tillgång till Mina Sidor?

Så fort din ansökan inkommit kan du med ditt BankID logga in på vår hemsida.

Var ser jag mina inbetalningar?

Du hittar dem under fliken historik på Mina Sidor.

Hur kan jag swisha till er?

Om du loggar in på Mina Sidor och går till fliken ”betalning” hittar du både swish och bankgiro-uppgifter om du hellre vill betala med bankgiro.

Vart ser jag mina tidigare och/eller pågående ansökningar?

De hittar du på fliken ”översikt” genom att scrolla nedåt. Det är även där du ser om din ansökan om höjning/uttag blir godkänd. Här hittar du också ditt kreditavtal i PDF.

Fakturafrågor

Hur får jag min faktura?

I samband med att du blivit beviljad din kredit skickar vi ut en faktura till den mailadress du angivit i ansökan. Om du är ny kund skickar vi även den första fakturan med posten. Önskar du få även kommande fakturor via post är du välkommen att kontakta oss via formuläret på Mina Sidor så skickar vi ut den kostnadsfritt. Du kan också alltid finna dem på Mina Sidor under fliken ”faktura”.

Kan jag betala via autogiro?

Vi erbjuder betalning med autogiro. Klicka här för mer information om hur du aktiverar autogiro.

När dras min autogirobetalning?

Betalning sker på fakturas förfallodatum. Första betalning sker på nästkommande faktura efter autogiro aktiverats. Du kan se på din faktura ifall den betalas med autogiro.

Hur gör jag om jag har tappat bort/inte fått min faktura?

Om du har tappat bort/inte fått din månadsfaktura kan du alltid gå in på Mina Sidor, klicka på ”faktura” för att hitta den.

Du kan också använda kontaktformuläret på Mina Sidor så hjälper vi dig med en ny.

Varför har jag inte fått min faktura?

Den vanligaste anledningen till att en faktura inte nått fram är att mailet har hamnat i din skräppost, kolla därför i din skräppost. Det kan också vara så att du vid ansökningstillfället råkade skriva fel på din e-postadress vilket gjort att fakturan inte kunnat komma fram till dig.

Via Mina sidor kan du alltid se din angivna e-postadress och ändra den om den skulle vara felaktig, samt kan du därigenom dygnet runt komma åt dina aktuella fakturor.

Vad ska jag ange som referens när jag betalar fakturan?

Betalar du med bankgiro ska du alltid ange OCR-numret som finns på din faktura eller på fliken ”betalning” på Mina Sidor.

Swishar du (vilket du enbart kan göra på Mina Sidor) behöver du aldrig ange någon referens då den kopplar din betalning till din kontokredit direkt.

Vad händer om jag blir sen med min betalning?

Vänligen notera att vid sen betalning kommer följande avgifter att tillkomma beroende på hur pass sen du är med din betalning:


  • Påminnelseavgift om 60 kr. Förfallodatum framgår av påminnelsekravet.
  • Inkassoavgift om 180 kr. Förfallodatum framgår av inkassokravet.

Vid uppsägning av kredit löper en uppsägningstid om 30 dagar där du som kund har möjlighet att under uppsägningstiden återvinna krediten genom att betala det aviserade beloppet inom uppsägningstiden. Om du vet med dig att du inte har möjlighet att betala din faktura i tid, eller om du har missat att göra din betalning av någon anledning är det viktigt att du tar kontakt med oss antingen per telefon eller via vårt kontaktformulär på Mina sidor.

Vem tar jag kontakt med om jag blir sen med betalning?

Skicka gärna ett mail från Mina Sidor och meddela när du kan göra din betalning så noterar vi det i vårt system. Då avaktiveras påminnelseutskick från oss.

Kan jag få en betalningsfri månad?

För att få veta om du kan bli beviljad en betalningsfri månad behöver du kontakta vår kundtjänst innan din faktura förfaller. Vår kundtjänst informerar dig då om det är möjligt för dig att få en betalningsfri månad eller ej.

Varför är det viktigt att jag hör av mig?

Vi vill hjälpa alla våra kunder och då är det viktigt att vi får kontakt med dig direkt när du vet med dig att du riskerar bli sen eller har betalningssvårigheter.

Vad händer om jag förlorar jobbet eller blir sjukskriven?

Vår kundtjänst hjälper dig och ser över ditt ärende, så tag kontakt med oss direkt.

Kontokredit

Vilka avgifter har kontokrediten?

• Uppläggningsavgift på kontokrediter på 20 000 kr eller över, 295kr
• Månadsvis administrationsavgift på kontokrediter på 20 000 kr eller över, 25kr/mån
• Höjningsavgift, 0 kr
• Uttagsavgift, 0 kr

Observera att samtliga avgifter ovan endast debiteras i det fall att din ansökan godkännes

• Påminnelseavgift, 60kr
• Inkassoavgift, 180kr

Varför kan jag inte göra uttag?

För att kunna ansöka om uttag behöver du ha minst SEK 1000:- tillgängligt belopp.

Våra handläggare gör en ny bedömning vid varje enskild ansökan. Notera att flera parametrar spelar in, tex. din ekonomiska situation, svar på frågor i ansökan och betalningshistorik.

Finns det någon gräns för hur många uttag/höjningar jag kan göra?

Både ja och nej. Vår högsta kontolimit är SEK 100000:-. Som ny kund kan man i dagsläget ansöka om max 50000:- och sedan höja sin kontolimit om man önskar. Våra handläggare gör alltid en bedömning och har man nyligen gjort ett större uttag/höjning tas även detta med i deras bedömning.

Kan jag betala av min skuld snabbare än den plan jag fått?

Absolut, du använder dina betaluppgifter och kan när som helst betala in extrabetalning.

Hur gör jag om jag vill lösa min skuld?

Kontakta vår kundtjänst så att du kan få rätt totalbelopp för det datum du har planerat att betala.

Kan jag spärra mig/ ta bort spärr hos er?

Önskar du spärra dig från att kunna söka kredit kontaktar du vår kundtjänst.

Skulle du vilja häva din spärr kontaktar du vår kundtjänst så hjälper vi dig. Notera att våra handläggare om du skulle ansöka efter hävd spärr kommer ta orsak till spärr i beaktan.

Betalförsäkring

Hur gör jag en skadeanmälan?

Om du har en aktiv försäkring hos Solid kan du göra en skadeanmälan direkt på Solids hemsida.